Thursday, January 26, 2012

Malaysia berperanan bentuk koridor pertumbuhan baharu Asia


Utusan Borneo on 26 January 2012, Khamis

PUTRAJAYA: Datuk Seri Najib Tun Razak berkata Malaysia boleh berperanan penting dalam usaha pembentukan koridor pertumbuhan baharu, yang meliputi China, melalui Asia Tenggara dan India hingga ke Timur Tengah.

Sambil menegaskan mengenai kepentingan koridor baharu itu, Perdana Menteri berkata perkongsian China-Asean-India-Timur Tengah itu akan dapat mewujudkan peluang perniagaan dan pelaburan yang besar.

Najib, yang juga Menteri Kewangan, berkata pelancaran Majlis Perniagaan Global kena pada masanya kerana ini akan menjadi satu cara merapatkan para pemimpin perniagaan dan usahawan yang bukan sahaja dari China, India, Asean dan Timur Tengah, malah masyarakat keturunan Cina yang berselerak di seluruh dunia.

“Sekarang adalah masa kita dan ini adalah peluang kita. Jadi marilah kita mengambil kesempatan ini dalam sejarah ekonomi dunia dan memastikan kurun ke-21 diterajui oleh Asia,” katanya semasa berucap pada majlis pengurniaan khas dan pelancaran Majlis Perniagaan Global Forum Ekonomi China (WCEF) di sini semalam.

Majlis itu menyaksikan pengur-niaan Anugerah Pencapaian Sepanjang Hayat terhadap Najib oleh Penasihat WCEF Datuk Seri Chua Soi Lek dan Penaung WCEF Tan Sri Lee Kim Yew.

Najib menerima anugerah itu berikutan langkah berani dan sumbangannya ke arah mentransformasi negara Malaysia, terutama sekali transformasi ekonomi.

Perdana Menteri berkata, dalam iklim ekonomi semasa dan dengan zon Euro masih berada dalam keadaan kewangan yang buruk, dan Malaysia yang terletak di sebelah timur – khususnya China, India, Asean dan negara-negara Teluk — bagi merangsang pemulihan ekonomi global dan mengemudikan pertumbuhan ekonomi dunia. — Bernama

0 comments:

Post a Comment

BN4Sarawak tidak bertanggungjawab atas segala maklumat yang dipetik dari laman ini. Ini adalah pemerhatian dan ulasan peribadi kami dan tiada kena mengena dengan Parti Barisan Nasional sebenar.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Blogger Theme by Lasantha - Premium Blogger Templates | Affiliate Network Reviews