Tuesday, January 3, 2012

Dakwaan penyelewengan pemilihan cawangan SUPP berasas: ROS

Posted on January 3, 2012, Tuesday

KUCHING: Siasatan pasukan daripada Jabatan Pendaftar Pertubuhan (ROS) baru-baru ini dikatakan menemui kebenaran di sebalik dakwaan berlaku penyelewengan ketika pemilihan cawangan Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP).

Jika ia memang benar, ia boleh menjejaskan parti dan mendatangkan kesan terhadap kesahihan Persidangan Tritahunan Perwakilan (TDC) parti baru-baru ini, lapor akhbar bahasa Cina tempatan, See Hua Daily News, semalam.

Akhbar berkenaan dalam laporannya menyatakan bahawa sepasukan 17 pegawai daripada ROS dari Putrajaya berada di negeri ini selama dua minggu untuk menjalankan penyiasatan dan berjumpa dengan ketua-ketua cawangan.

Kumpulan berkenaan melakukan siasatan di Pending, Sibu, Kanowit, Sarikei, Bintangor, Bintulu dan Piasau – tempat di mana aduan difailkan.

Memetik sumber, laporan itu menambah kata bahawa pasukan itu dibenarkan membuktikan dakwaan bahawa terdapat persetujuan daripada orang di ‘koridor kuasa’.

Bagaimanapun, ketua kumpulan itu menolak untuk memberi penjelasan lanjut apabila ditanya oleh akhbar berkenaan.

Para pemimpin SUPP juga tidak mahu memberi komen, dengan seorang pemimpin menyatakan adalah tidak adil untuk menyatakan sesuatu sebelum ROS secara rasmi mengumumkan hasil siasatan mereka.

TDC SUPP yang diadakan dari 9 hingga 11 Disember lalu diselubungi kontroversi berikutan aduan difailkan oleh beberapa cawangan yang mendakwa berlaku penyelewengan dari segi cara pemilihan cawangan diadakan.

Satu kumpulan diketuai Pengerusi SUPP Sibu Dato Sri Wong Soon Koh telah menjauhi TDC itu memandangkan mereka memilih untuk menunggu sehingga ROS membuktikan kebenaran dakwaan itu.

Satu lagi kumpulan yang diketua Ahli Parlimen Miri Datuk Seri Peter Chin meneruskan TDC yang menyaksikan beliau dipilih sebagai presiden baharu SUPP.

0 comments:

Post a Comment

BN4Sarawak tidak bertanggungjawab atas segala maklumat yang dipetik dari laman ini. Ini adalah pemerhatian dan ulasan peribadi kami dan tiada kena mengena dengan Parti Barisan Nasional sebenar.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Blogger Theme by Lasantha - Premium Blogger Templates | Affiliate Network Reviews